Log ind
Tools
GenreUniverse
Notebook
Your personal notebook


Her finder du direkte links til de lærervejledninger og læringsmålsplakater, der er knyttet til forløbene på engelsk.gyldendal.dk.



Lige nu ligger alle lærervejledninger til Working with GrammarHolidays and Traditions og 7. klasse klar - resten er på vej.



Her finder du også links til forløbenes læringsmålsplakater. 

Læringsmålene tager selvfølgelig udgangspunkt i målparrene fra Fælles Mål.  
Alle læringsmål er forankret i de specifikke forløb - og læringsmålene er formuleret til eleverne på engelsk.

Herunder er en oversigt med de oversættelser af Fælles Mål, portalen bruger i formuleringen af læringsmålene.
 



Kreativitet i undervisningen

Målstyret undervisning blev i foråret 2017 af undervisningsministeren defineret som værende vejledende.
Dermed er det ikke et krav, at inddrage læringsmål i undervisningen.
Vejledende læringsmål kan dog være en hjælp for både elever og lærere, hvis de er konkrete og til at evaluere. 

Men hvad med de kompetencer, der ikke lige kan måles – som fx kreativitet? 

Lene Tanggaard arbejder med en bredere forståelse af begrebet kreativitet, og hvordan det forholder sig til undervisningen. Kreativitet er ikke begrænset til de såkaldte kreative fag. Det er en arbejdsform.

[Kreativitet] er heller ikke noget, man fødes med. Hvis man er sammen med andre mennesker, der er kreative, hvis man oplever deres måde at sætte spørgsmålstegn ved de etablerede sandheder på, og hvis man lader sig smitte af deres evne til at tænke anderledes, så er kreativitet noget, man kan lære. Men det kommer ikke dumpende ned fra himlen som guddommelig inspiration.” (Lene Tanggaard i Folkeskolen, 2008)
Hvis du gerne vil vide mere, og lade dig inspirere af praktiske overvejelser, så kan du læse mere i Lene Tanggaards bog FAQ om kreativitet

I samme serie:
FAQ om uro af Thomas Szulevicz
FAQ om læringsmål af Niels Jakob Pasgaard
FAQ om innovation af Charlotte Wegener